Jak vypadaly slavnosti 2020
Jitka Korpasová, 17.2.2021, 3 minuty čtení
o festivaluzákulisí
Minulý ročník se začal pomalu a jistě odvíjet odklonem od tradičních barokních slavností, na které jste byli zvyklí. Přinesl mnohem více programové pestrosti v podobě komorních a vokálně-instrumentálních koncertů i nově zařazených a úspěšných divadelních představení.
V rámci festivalu jsme vás zavedli na různá sakrální a historicky významná místa Olomouce jako například do kostelů Panny Marie Sněžné, sv. Mořice či do Slavnostního sálu Arcibiskupského paláce. Celé slavnosti jsme časově prodloužili až do září a stylově jsme obsáhli období od baroka až po raný romantismus.
Další zásadní změnou, kterou se festival posunul interpretačně vpřed, byla myšlenka rezidenčního festivalového orchestru, jehož zárodky bylo možné realizovat v mezinárodním projektu Conventus Quatuor pod uměleckým vedením Veroniky Manové. Letos vám v několika projektech představíme nový soubor Volantes Orchestra.
Jak nás ovlivnila pandemie
I přes vládní opatření, která nás na jaře ochromila, se podařilo v létě uskutečnit veškeré koncerty za doporučených hygienických zásad. Zpřísnění podmínek pro konání hromadných a tedy i kulturních akcí, nás znovu omezila až na konci září, kdy jsme museli zrušit poslední a jediné divadelní představení. Jsme zvědaví, jak se bude vyvíjet letošní rok. Držte nám palce.
Ohlédnutí za loňskými koncerty
4.8. Koncert Clara Schumann
Kaple Božího Těla, UCUP
Skladby nadané interpretky a skladatelky Schumannové zazněly v podání Musica Florea. Na originální fortepiano z poloviny 19. století zahrála klavíristka Petra Matějová, která se zabývá hrou jak na moderní nástroje, tak na jejich historické podoby.
6.8. Koncert Conventus Quatuor
Slavnostní sál, Arcibiskupství Olomouc
Latinsky „Conventus Quatuor“ znamená setkání čtyř. A přesně to byl případ koncertu v slavnostním sále Arcibiskupského paláce. Spojili jsme 4 soubory ze zemí Visegrádu, Arte dei Suonatori (PL), Solamente Naturali Bratislava (SK), Sonatores Pannoniae (HU) a Kulturní Moravu za Českou republiku. Zazněly příběhy 4 skladatelů z těchto území, kteří v době klasicismu byli hudebně srovnatelní se svými současníky, avšak postupem času byli poněkud upozadněni až zapomenti. Poznali jste výjimečné skladby A. Zimmermanna, A. Rejchy, F. Lessela a A. Czibulky.
16.8. Kantáty Johanna Sebastiana Bacha
kostel Panny Marie Sněžné
Přestože se mnoho ze světských kantát Johanna Sebastiana Bacha nedochovalo, mohli jsme si některé z nich poslechnout v podání frekventantů Letní školy barokní hudby a členů Czech Ensemble Baroque.
21.8. Smrt královny
Freskový sál ZŠ Komenium
Komorní koncert Dagmar Šaškové (mezzosoprán) a Jaroslava Tůmy (pianoforte) oslavoval významné české skladatele Antonína Rejchu, Jana Ladislava Dusíka a Josefa Kohouta, tedy českou hudební emigraci ve Francii. Mottem koncertu bylo Dusíkovo melodramatické zhudebnění událostí okolo smrti francouzské královny Marie Antoinetty.
31.8. Saeculum Coronatum
Kostel Panny Marie Sněžné
Volná rekonstrukce kuriozního alegorického melodramu Antonína Saletky Korunované století, je pasticcio olomouckých skladatelů od baroka po současnost. Scénicky se představení odehrálo v kostele Panny Marie Sněžné, tedy místě, které patří k bývalé jezuitské koleji a které bylo v roce 1724 zkomponováno k výročí založení koleje, v podání souboru Ensemble Damian.
9.9. Missa Sanctissimae Trinitatis
Kostel sv. Mořice
Marek Čermák, umělecký vedoucí souboru Musica figuralis, cembalista, varhaník a také muzikolog představil se svým souborem barokního skladatele Antona Neumanna. Zazněla jeho Missa Sanctissimae Trinitatis, tedy mše k poctě Nejsvětější Trojice a tímto jsme oslavili dvacáté výročí zapsání olomoucké barokní památky, Sloupu Nejsvětější Trojice, na seznam UNESCO.
28.9. Tomáš Hanzlík: Lancelot a Alexandrina
Husův sbor
Olomoucký skladatel Tomáš Hanzlík neobarokně zpracoval tragický milenecký příběh podle staré holandské předlohy.