Odstartoval jubilejní 10. ročník Olomouckých barokních slavností. Triumfovala polská klavíristka Katarzyna Drogosz

Olomoucké hudební jaro

Informace ke staronovému festivalu Olomoucké hudební jaro, jehož pořadatelem je spolek Olomoucké barokní slavnosti, z.s., naleznete na www.festival-olomouc.cz.

Odstartoval jubilejní 10. ročník Olomouckých barokních slavností. Triumfovala polská klavíristka Katarzyna Drogosz

Karolína Alena Bartoňková, 23.7.2022, 4 minuty čtení

Ve čtvrtek 21. července odstartoval jubilejní 10. ročník Olomouckých barokních slavností, festivalu klasické hudby populárního nejen u domácího publika. Program zahajovacího koncertu se nesl ve znamení jednoho z nejznámějších skladatelů všech dob – Wolfganga Amadea Mozarta. Doplnila ho drobná serenáda Marie Szymanowské.

Líbezné melodie, vyluzované nástroji polských hráčů ze souboru Arte dei Suonatori, rozezněly prostory historizujícího společenského sálu Domu u parku, který sám o sobě inspiroval nadané muzikanty k mimořádnému uměleckému počínání. Nejinak se stalo v případě sólistky večera Katarzyny Drogoszové, jejíž okázalou citlivostí se kladívkový klavír směl dmout pýchou.

Snad nezalžu, když zmíním, že každý posluchač v auditoriu musel po úvodních tónech tušit, o jaké Mozartovo dílo se jedná. Polský soubor Arte dei Suonatori totiž nezačal koncert – tedy poté co se důkladně naladil – ničím jiným než skladatelovou Serenádou č. 13 pro smyčcový kvartet a kontrabas, spíše známou jako „Malá noční hudba“. Tato skladba s výrazně zpěvnou melodikou první věty mimo jiné slaví 235 let ode dne svého vzniku, i proto ji jistě soubor na koncertě uvedl. Ten „…byl sestaven tak, aby ukázal, jak do světa hudby postupem času pronikly romantické koncepce,“ jak stojí v tištěném programu.

 

00007

 

A opravdu tomu tak bylo. Již s prvními pohyby smyčců jsme měli možnost se zaposlouchat do jemných tónů s příměsí decentního vibrata houslí a violy, které se spolu s violoncellem a kontrabasem zdvojujícím hlas cella ve spodní oktávě instinktivně doplňovaly. Vždy v pravý moment zapěl hlas prvních houslí nebo zaburácely struny violoncella. Nástroje si vzájemně naslouchaly, uzpůsobovaly svá dynamická rozpětí, a tak se mottem jejich hráčů stala „souhra“, která se však nejvíce projevila v hudebním vyjádření. Ani náhlý akcent na konci první části úvodní skladby je nemohl rozhodit.

Když jsme z hlediště mohli po celou dobu spatřovat pohledy a úsměvy, které si umělci vyměňovali, bylo zřejmé, že se hudba stává prostředkem jejich společné komunikace. Svůdnosti rychlého tempa odolávali úspěšně hráči v druhé části andante, během níž panoval příjemný klid, který obohacovaly muzikálně procítěné fráze utichající do slabého piana s jemnými klasicistními odtahy v jejich závěru. V následujících dvou částech muzikanti jen stvrzovali to, co předznamenali již v úvodních taktech. A tu a tam vybrané fráze odlišili různými melodickými tóny či trylky nebo drobnou změnou v artikulaci.

 

00002

 

Kladívkový klavír svým témbrem v této skladbě nedal posluchačům šanci si jej příliš povšimnout, o to více však vynikl v druhé skladbě – Serenádě C dur pro violoncello a klavír od Marie Szymanowské, polské autorky a klavíristky působící v první polovině 19. století. O výjimečnosti této ženy svědčí, že se během života přátelila s významnými hudebními i literárními osobnostmi té doby, jakými byli například Felix Mendelssohn-BartholdyGioachino Rossini nebo Johann Wolfgang Goethe, a že působila jako carská dvorní umělkyně, jak se mohli návštěvníci koncertu dovědět z programu.

Violoncellistku Kathrin Sutor doprovodila na kladívkový klavír Katarzyna Drogosz. Představila se tak jako velmi schopná spoluhráčka s citem pro sólové výstupy v pasážích, v nichž cello utichalo, a naopak s uměním doprovodit svoji hudební partnerku a tvořit tak harmonické duo, jež dokáže muzikálně zcela precizně vystavět i úseky velmi krátkých frází. Drobné náznaky intonačních odchylek se objevily během hry violoncella, ovšem sólistka je dokázala ihned vyrovnat, a tak nebyl nikterak narušen tok romantických melodických oblouků.

 

00005

 

Po krátké přestávce, kterou jistě nejeden posluchač v kontextu tropických teplot uplynulých dní uvítal, následoval zlatý hřeb večera, a sice známý Mozartův Klavírní koncert č. 20 d moll v úpravě pro klavír a smyčcové kvinteto od Ignaze Lachnera a v podání již zmiňované Katarzyny Drogosz. Ta se zajímá nejen o dobově poučenou interpretaci skladeb na historické nástroje, ale také o tyto nástroje samotné. V předešlé části programu se předvedla jako schopná a vnímavá doprovazečka, ale nyní se představila také jako zdatná sólistka, naprosto sžitá se svým nástrojem sestaveným dle originálu z dílny Michaela Rosenbergera z roku 1805.

Ihned první výrazná skupina not vdechla koncertu potřebnou dávku expresivity. Přestože se tento pověstný motivek několikrát v první větě opakuje, nedošlo ani jednou k tomu, že by posluchače nudil, a to díky opravdu promyšlené hudební výstavbě celé skladby. V mohutných pasážích, v nichž dominovala dynamika forte, dokázala skupina těchto šesti nástrojů dokonale imitovat zvuk celého orchestru. Kontrastně pak působily vstupy klavíru v pianu, při nichž se chvílemi až tajil dech: procítěná hra paní Drogosz, která svoji pozornost dokázala věnovat každé notě a přitom se soustředit na celistvost frází, byla excelentní. Postupy melodií slyšitelně vnímala nejen v pravé, ale také v levé ruce a problém pro ni nepředstavovalo ani vynášení jiných hlasů, s nimiž si tak bezstarostně pohrávala a díky kterým hudba nabila nových rozměrů. V tom všem ji obezřetně doprovázel orchestr, který jí vždy připravil nástup nové či již známé hudební plochy.

 

11

 

Dále mohly diváky fascinovat dlouhé a vyrovnané trylky nebo lehce a s noblesou uhozené tercie. Sólistka nezapomněla ani na detaily, a tak v některých částech nepatrně obměnila artikulaci, čímž si definitivně ukradla pozornost posluchače. Vrcholem veškeré jemnosti se staly kadence, zejména pak jejich nejvyšší tóny, které jako kdyby sólistka s každým úhozem pohladila. Ony zmiňované romantické koncepce se tak projevily v mnohém – v sólové hře Drogosz, v každém z jejich promyšlených zmáčknutí kláves nebo v akordických rozkladech smyčců pod legatem.

Polský soubor Arte dei Suonatori, soustřeďující se na historicky poučenou interpretaci, nás o svých schopnostech přesvědčil už na loňském ročníku festivalu, tehdy společně s kontratenoristou Filippem Minecciou. Tentokrát doprovodil dalšího výborného sólistu – klavíristku Katarzynu Drogosz. Společně tak navázali na řadu úspěšných koncertů plných mimořádných hudebních kratochvílí.

Další články

Kontaktujte nás

Neváhejte nás kontaktovat.